Pstruh lososovitý

27. 10. 2017
O

becně lze říct, že je to z hlediska druhové příslušnosti stále pstruh duhový, který je pouze odchován jiným technologickým postupem. 

Obecně lze říct, že je to z hlediska druhové příslušnosti stále pstruh duhový, který je pouze odchován jiným technologickým postupem. Je krmen kvalitnějším krmivem s obsahem přírodního karotenoidního barviva astaxanthinu, jež se váže na tuky. S pomocí této látky se u uměle chovaných ryb dá docílit toho, že běžně šedé či bílé maso ryb má růžovooranžové zbarvení běžně typické pro volně chované lososy. Ti ho získávají ve volné přírodě z hmyzu a korýšů.

Pstruh lososovitý je tedy pouze obchodní označení a nejedná se o žádný vyšlechtěný druh, jak se lze dočíst na internetu. Pochází výhradně z farmového chovu.

Evropský úřad pro bezpečnost potravin (EFSA) po zevrubných analýzách dospěl k závěru, že využívání této přísady nemá žádné nepříznivé dopady na zdraví zvířat či lidí, ani na životní prostředí. V roce 2008 pak Evropská unie povolila tímto způsobem barvit maso lososovitých ryb.

Na rozdíl od běžně prodávaných pstruhů duhových se chová do velikosti 1-2 kg, což výrazně prodlužuje jeho odchov (trvá cca o 1 – 1,5 roku déle). Pstruh lososovitý má rovněž chutnější maso, za což vděčí většímu poměru vnitrosvalového tuku. Lososovité ryby obecně patří k rybám s jeho nejvyšším obsahem. Z toho logicky vyplívá i vyšší cena, která se může řádově lišit až o několik desítek korun.

Pstruh duhový patří k vysoce oblíbeným produktům akvakultury se stále rostoucím trendem produkce a spotřeby. Pro potravu či rybaření se rozšířil do nejméně pětačtyřiceti zemí. V intenzivních chovech se také v poslední době prosazuje i pstruh obecný (f. potoční), siven americký, siven arktický a jejich kříženci. První příčku celosvětové produkce pak již dlouhodobě ovládá norský losos.

 

Ryba na talíř

Ryba na talíř

Projekt Ministerstva zemědělství na podporu sladkovodní akvakultury s názvem RYBA NA TALÍŘ má za cíl zlepšení povědomí široké veřejnosti o pozitivech konzumace sladkovodních ryb. Kampaň je zaměřena na zprostředkování kontaktu zákazníka s lokálním dodavatelem sladkovodních ryb a na prezentaci rybí kuchyně. Poukazuje na to, že rybí maso je nejen chutné, ale především obsahuje lehce stravitelné bílkoviny, zdraví prospěšné tuky, minerály a vitamíny.


Server Error

Server Error

We're sorry! The server encountered an internal error and was unable to complete your request. Please try again later.

error 500